dinsdag 4 mei 2010

LUISTEREN: HOOFDDOEK OP, HOOFDDOEK AF


http://www.een.be/programmas/koppen/hoofddoek-op-hoofddoek-af


Instap: krantenartikels

De leerkracht toont de leerlingen enkele krantenartikels die gaan over het hoofddoekverbod op scholen.

- Vinden jullie dat hoofddoeken moeten afgeschaft worden op de scholen? Waarom wel /
waarom niet?
- Geef een reden waarom hoofddoeken toegelaten moeten worden.
- Stel: jij bent directeur / directrice van deze school en je wil geen hoofddoeken op deze school. Welk argument zou jij geven?

Oriënteren

- Het hoofddoekenverbod is momenteel erg actueel en iedereen heeft daar wel zijn eigen mening over. Het tv-programma Koppen heeft daar een reportage over gemaakt.
- Wie heeft er al eens naar Koppen gekeken?
- Waarover gaat dit programma?
- Op welke tv-zender moet je Koppen bekijken?
- Waarom kijken mensen naar dit programma?

Voorbereiden

- Is er momenteel een hoofddoekenverbod in scholen?
Aan de hand van de reportage zullen we straks te horen krijgen hoe leerlingen en
leerkrachten reageren op het al dan niet verbieden van de hoofddoek.
- Welke tekstvorm zullen jullie straks te horen?
- Wat kenmerkt deze tekstvorm?

De leerlingen nemen het vragenblad erbij en bekijken de vragen. Vervolgens overlopen de leerlingen de afspraken:
* De leerlingen krijgen de reportage twee keer te zien.
* De leerlingen noteren niets tijdens het luisteren. Ze krijgen hier tussen de twee luisterbeurten en achteraf de tijd voor.
* De leerlingen werken in stilte.

Uitvoeren

Luisterstrategie: zoekend luisteren

- De leerlingen zoeken een antwoord op de gestelde vragen en onthouden deze.
- Na de eerste luisterbeurt noteren de leerlingen de antwoorden op hun vragenblad.
- Onbeantwoorde vragen lossen de leerlingen op na de tweede luisterbeurt.
- De leerlingen controleren hun gevonden antwoorden tijdens de tweede luisterbeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten