De blog van en voor studenten Nederlands van de lerarenopleiding KATHO-RENO in Torhout.
dinsdag 4 mei 2010
Luisteroefening bij Eens gedoopt, altijd gedoopt
Via de OVUR-methode:
Oriënteren:
- Uit welk programma zou dit fragment kunnen komen?
- Wat is het tekstdoel van deze uitzending?
- Wat is het doelpubliek?
- Wat houdt iemand dopen in?
- Welk taalgebruik verwacht je?
- Wat is je luisterdoel?
Verkennen:
- Waarover gaat dit filmpje?
- Wat weet je al over dit onderwerp?
Uitvoeren:
-Zoekend luisteren: antwoorden vinden op vooraf gestelde vragen.
-Kristisch luiteren: na het luisteren een persoonlijk oordeel vormen.
Reflecteren:
- Wat was de hoofzaak van het fragment?
- Wat weet je nu, dat je voor het luisteren nog niet wist?
- Ben je het eens met de volgende stelling? Verklaar waarom wel/waarom niet?
Stelling: Eens gedoopt, altijd gedoopt
- Vond je deze luisteroefening moeilijk?
- Hoe komt dat volgens jou? Geef 2 redenen.
- Heb je nog vragen?
- Begrijp je alles?
Uitwerking Uitvoeren:- Zoekend luisteren:
Juist of fout? Omcirkel je antwoord en verbeter waar nodig.
1) Ontdopen bestaat.
2) Het doopsel is geen eeuwig durend merkteken.
3) Het instituut Kerk draait alleen maar om macht en niet om geloof.
4) Het aantal gelovigen in Duitsland bepaalt de dotatie die de Kerk van de staat krijgt.
Algemene vragen.
Hoe verklaart men volgens jullie de piek van aanvragen voor mensen die zich willen laten ontdopen?
Waarom laten bepaalde ouders hun kind toch dopen?
Hoe zit de financiëring van de katholieke kerk in elkaar?
Welk gevoel heeft Wim bij het feit dat hij zich laat ontdopen? Verklaar.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten