donderdag 13 mei 2010

Luisteren

http://www.youtube.com/watch?v=UDL9M2fGK1E

Inleiding

We beginnen de les met een stellingenspel omtrent armoede. De leerlingen krijgen een rode en een groene kaart. Wanneer de leerlingen akkoord gaan, steken ze het groene kaartje in de lucht. Wanneer de leerlingen niet akkoord gaan, steken ze de rode kaart in de lucht.

- Stelling 1: Kinderen uit arme gezinnen presteren minder goed op school.

- Stelling 2: Het is je eigen schuld als je schulden hebt.

- Stelling 3: Arme mensen zijn eenzame mensen.

- Stelling 4: Je kunt zelf niets doen tegen armoede.

- Stelling 5: Als je arm bent, word je sneller ziek.

Oriënteren

Onderwijsleergesprek:

- Vraag 1: Wat is het programma Koppen?

- Vraag 2: Op welk kanaal kun je Koppen bekijken?

- Vraag 3: Wat is het doelpubliek van Koppen?

- Vraag 4: Wat is het tekstdoel van zo’n uitzending?

Voorbereiden

Onderwerp van de uitzending ‘Arm maakt ziek’ aankondigen.

- Vraag 1: Wat weet je al over dit onderwerp?

- Vraag 2: Naar welke tekstvorm luister je straks?

- Vraag 3: Wat zijn de kenmerken van deze tekstvorm?

De afspraken worden klassikaal overlopen.

- Afspraak 1: De leerlingen bekijken en beluisteren twee keer het fragment.

- Afspraak 2: De leerlingen mogen niets noteren tijdens het kijken en beluisteren. Ze noteren tussen de twee beurten en achteraf.

- Afspraak 3: De leerlingen werken individueel.

De leerlingen krijgen een werkblad. We overlopen de vragen klassikaal.

Uitvoeren: zoekend luisteren

De leerlingen moeten:

- de antwoorden op de gestelde vragen vinden en onthouden;

- de vragen beantwoorden na de eerste luisterbeurt;

- de ontbrekende antwoorden zoeken tijdens de tweede luisterbeurt;

- de gevonden antwoorden controleren tijdens de tweede luisterbeurt.

Uitvoeren:kritisch luisteren

De leerlingen lezen het volgende krantenartikel:

- http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G5HC8O86

De leerlingen vormen een persoonlijk oordeel.
De leerkracht legt de link met de stellingen.

Reflecteren

- Waar ging het over? Wat was de hoofdzaak?

- Heb je nog vragen? Begrijp je alles?

- Wat weet je nu, dat je voor het luisteren nog niet wist?

- Welke problemen ondervond je bij het luisteren?

- Hoe kun je volgende luisteroefening beter aanpakken?

Gesprek:

- Reacties op de inhoud van de uitzending?

- Reacties op de ervaringen of informatie uit de uitzending?

- Reacties en eigen ervaringen m.b.t. dit onderwerp?

1 opmerking: