Eens gedoopt, altijd gedoopt
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/redactietips/redactietips_2eNiveau/1.772692
Oriënteren
- Welk programma wordt hier voorgesteld?
- Is het programma fictie of non-fictie?
- Is het taalgebruik eerder formeel of informeel?
- Wat weet je al over het onderwerp van de reportage?
Voorbereiden
- Wat zou je nog meer willen weten over het onderwerp?
Lees eerst individueel en aandachtig de vragen onder het onderdeeltje ‘uitvoeren’.
Wanneer de vragen onduidelijk zijn, vraag je de leerkracht om meer uitleg.
Uitvoeren
(intensief lezen)
1. Juist of fout? Duid aan met J voor juist of F voor fout? Verantwoord steeds je antwoord.
Je kan je officieel laten ontdopen. |
Het ontdopen heeft geen inpak op het geld binnen de kerk in België. |
Het aantal ‘ontdopingen’ neemt af. |
2. Welke oplossing wordt wel aanvaard door de kerk?
…………………................................................................................................................................................
…………………................................................................................................................................................
3. Geef 2 redenen waarom sommige mensen het belangrijk vinden zich te ‘ontdopen’?
v …………………...................................................................................................................................
v …………………...................................................................................................................................
- Willen veel mensen zich laten ‘ontdopen’?
- Geef enkele redenen waarom mensen dan toch dopen?
- Heeft het ‘ontdopen’ inpakt op het geld binnen de kerk in België? Leg uit.
- Is dit overal zo het geval? Leg uit.
Reflecteren
Reflecteren op de inhoud
(kritisch lezen)
- Zou jij je laten ‘ontdopen’?
- Laat jij later je kinderen dopen?
Reflecteren op de luistertaak
- Vond je deze luisteroefening moeilijk?
- Hoe komt dit volgens jou? Geef twee redenen.
Evelien
BeantwoordenVerwijderenGoed dat je de luisterstrategieën expliciet vermeldt en dat je de OVUR-strategie gebruikt. Let op voor je spelling ('inpakt', cijfers kleiner dan 20 voluit, geen vraagteken na een imperatief...).
Je voorbereidingsfase is nog beperkt. Maak vooraf duidelijke afspraken (wanneer schrijven, hoeveel keer luisteren...)