dinsdag 21 december 2010

Every day Colgate

Je gebruikt het één, soms twee keer per dag. Je hebt er verschillende smaken en kleuren in. Jong en oud gebruiken het en soms zorgt het voor ongelooflijk irritante witte plekken. Om dan nog maar te zwijgen over die ongeloofwaardige reclames. Ra ra ra over wat heb ik het? Juist ja, tandpasta.

Daar sta je dan in de supermarkt voor een enorm rek met duizenden verschillende soorten tandpasta, niet wetende welk een je zou moeten kiezen. Voor je zoon van drie jaar moet het er een zijn met aardbeismaak, voor je man een whitening-tandpasta en voor jezelf maakt het eigenlijk allemaal niet uit. Dan moet je nog kiezen welk merk. De meesten gaan voor de merken die het meest reclame maken. Maar kloppen die reclames eigenlijk wel? Neem nu die reclame van Colgate of Sensodyne over de tandpasta voor gevoelige tanden. Geloof je nu werkelijk dat je na twee seconden niets van warmte of koude meer voelt? Laat me niet lachen!
Terug naar de supermarkt, je denkt aan de reclames en zegt ‘nee daar doe ik niet aan mee’ dus kies je de goedkoopste met als gevolg dat je zoon en man boos zijn op je omdat je niet de juiste tandpasta hebt meegebracht. Telkens als ze hun tanden poetsen, mag je het aanhoren ‘Het is slechte tandpasta want het is niet van Sensodyne!’ of ‘Neen mama, ik wil mijn tanden niet poetsen want het is geen tandpasta met die krokodil op’ (die van Colgate dus). En wat doet een vrouw dan? Juist, het verkroppen en de volgende keer wel de tandpasta van Colgate en Sensodyne kopen *zucht*.

In de reclames gaat tanden poetsen meestal alsof het niets is maar met de gemiddelde mens zoals ik – die af en toe wel eens klungelt – wordt er geen rekening gehouden. De reclamemakers denken niet aan die irritante witte vlekken als je morst. Vlekken die er trouwens maar echt uitgaan als je je pyjama of kleren wast. Je moet er niet aan denken om nog hetzelfde truitje aan te doen naar je werk als je gemorst hebt met tandpasta.

Nu denk je waarschijnlijk ‘waarom koopt ze dan in godsnaam nog tandpasta als het haar toch zo irriteert?!’. Je verwacht toch niet dat ik iedere dag met een stinkende bek op straat ga lopen?!

5 opmerkingen:

  1. Je stelt een alledaags onderwerp in het licht. Heel leuk gevonden om tandpasta te bespreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer leuk Justine! Ik heb echt moeten lachen. Je dagelijkse irritatie was boeiend om lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel origineel om over tandpasta te schrijven. Het was leuk om te lezen door je ergernis erin op te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk en origineel Justine! Sensodyne smaakt trouwens verschrikkelijk vies! Ik vind je laatste zin ook heel goed gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof dat je begint met enkel een omschrijving van je onderwerp. Het zorgt ervoor dat de lezer nog het raden heeft naar je subject.
    Het is tof hoe je de frustratie als een sneltrein door de tekst laat lopen.
    Opgelet; ik denk dat deze zin niet spoort:
    'Je moet er niet aan denken om nog hetzelfde truitje aan te doen naar je werk als je gemorst hebt met tandpasta.'

    Het einde van je column is erg grappig en een goede afsluiter.

    BeantwoordenVerwijderen